sp.irankc@gmail.com

ارتباط با ما

09120273029

تماس بگیرید

 نمونه هایی از کمک  سگ ها به معلولین و بیماران

نمونه هایی از کمک سگ ها به معلولین و بیماران

نمونه هایی از کمک سگ ها به معلولین و بیماران

۱)سگ های راهنما برای نابینایان:

به این سگ ها اصطلاحا سگ های بینا گفته می شود که آموزش می بینند تا صاحبانشان را به راحتی در موانع هدایت کنند. آنها همچنین “سرپیچی هوشمندانه ای” را یاد می گیرند، به این معنی که بفهمند دستورالعمل های ناامن را نادیده بگیرند (مثلا : هدایت صاحبشان به وسط یک خیابان شلوغ)

سگ های راهنما زمانیکه در یک مکان عمومی مثل فروشگاه و رستوران هستند باید رفتارهای درست و مناسبی داشته باشند. آنها همچنین باید تمرکز کنند و از حواس پرتی خودداری کنند. مهمتر از همه،سگهای راهنما باید تمایل و اشتیاق به کار کردن را در رفتار خود نشان دهند .

 

۲)سگ های شنوا برای افراد ناشنوا:

در خانه، سگ های شنوا آموزش می بینند تا به صاحبانشان درباره سروصداهای خانگی که برای امنیت و استقلال آنها مورد نیاز است، هشدار دهند. آنها تماس فیزیکی با صاحبانشان دارند و آنها را به منبع صدا هدایت می کنند. در خارج از محل های عمومی ،سگ های شنوا صاحبانشان را با آگاهی بیشتری از محیطشان آماده می کنند. افراد ناشنوا یاد می گیرند که به واکنش های سگ خود توجه داشته باشند و اشاره ها را از او دریافت کنند. اگر سگ به طور ناگهانی بایستد و یا به چیزی نگاه کند، صاحبش از او خواسته که این کار را انجام دهد.

 

۳)سگ های همراه معلولین:

این نوع سگ ها، کارها و وظایف مختلفی را برای صاحبانشان انجام می دهند. به عنوان مثال، فشار دادن دکمه برای بازکردن درب های اتوماتیک، جمع آوری اقلام دور ریختنی و آوردن اشیائی که دور از دسترس هستند. سگ ها در کنار صاحبانشان که از صندلی چرخدار استفاده می کنند، قرار می گیرند تا در صورت لزوم بتوانند صندلیشان را به سمت بالای پله ها هل بدهند. سگ های همراه معلولین همچنین به عنوان یک محرک برای افرادی که مشکلات تعادلی دارند، عمل می کنند و در خانه های مجهز می توانند درب ها را باز و بسته و چراغ ها را روشن و خاموش کنند .

 

۴)سگ های درمانگر:

این نوع سگ ها آرام و مهربان هستند و می توانند کارهای زیادی را انجام دهند. بسته به وظایف روزانه، ممکن است آرام و بی صدا بنشینند یا دراز بکشند در حین اینکه در حال نوازش و گوش دادن به داستانی از پرستار خانه هستند. روز دیگر، آنها ممکن است به مدرسه بروند تا به کودکان درباره رفتارهای انسانی با حیوانات و نشستن در کنار آنها کمک کنند تا آنها مهارت های خواندن خود را بهبود ببخشند. سگ های درمانگر در کنار  کودکان معلول یا اوتیسم در محیط بیمارستان هستند، از جمله اتاق اورژانس که سطح استرس بالاست. آنها همچنین به منظور کمک به کتابخانه ها، بهیاری ها، انجمن های پرستاری،امکانات بهداشتی و درمانی، مراکز مددکاری و مراکز توانبخشی بُرده می شوند.

 

۵)سگ های تشخیص دیابت:

این نوع سگ ها در درجه اول با افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ کار می کنند که به طور معمول “عدم اطلاع از هیپوگلیسمی” را تجربه می کنند؛ شرایطی است که آنها احساس نمی کنند قند خونشان به سرعت در حال کاهش است و علائمی مانند گرفتگی معده، حالت تهوع، سرگیجه و حتی تشنجی که دارند، خطرناک است. این سگ ها یاد می گیرند که نشانه هایی از کاهش قندخون را تشخیص دهند و به موقع به صاحبانشان برای اجتناب از یک اورژانس پزشکی هشدار دهند. این سگ های آموزش دیده ویژه ،اغلب قادر به کمک کردن به افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ هستند تا افراد مبتلا بتوانند زندگی عادی و فعال خود را داشته باشند.

 

۶)سگ های پیش بینی کننده تشنج:

این نوع سگها صاحبان خود را از تشنج یا ساعاتی قبل از وقوع تشنج، آگاه می کنند. مهمترین ویژگی این نوع سگ ها اجتماعی بودن آنهاست و به شدت به احساسات واکنش نشان می دهند. آنها باید قادر به درک و پاسخ به رفتار صاحبانشان باشند.

 

۷)سگ های کمک کننده به سلامت روانی:

این نوع سگها به سلامت روانی افراد مبتلا به اختلالات استرسی، اضطراب حاد، اختلال ترس، افراد منزوی، اختلالات وسواسی، اضطرابات عمومی، اختلالات خلقی، سندرم اضطراری و اختلالات طیف اوتیسم کمک می کنند. این نوع سگ ها به صاحبانشان هم در خانه و هم در مکان های عمومی کمک می کنند. آنها می توانند به انسان ها جهت یادآوری برای مصرف دارو، بیدار کردن به موقع برای رفتن به مدرسه یا محل کار و مقابله با اضطراب کمک کنند.

انها یک مرز فیزیکی سپری در میان جمعیت برای صاحبانشان ایجاد می کنند.

 

۸) سگ های مربوط به خدمات نظامی (خدمت سربازی):

این نوع سگ ها تحت آموزش های گسترده ای برای کار با سربازان نظامی مبتلا  به اختلالات روحی-روانی پس از سانحه، از دست دادن تحرک و یا از دست دادن اندام قرار می گیرند.

این نوع سگ ها برای انجام فعالیت های مفیدی از جمله کمک به بیماران مبتلا به اختلالات روحی و روانی با هدف ارتقاء خود کفایی معلولین آموزش می بینند.

 

 

منبع :

https://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2014/10/10/8-ways-dogs-help-people.aspx

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *