sp.irankc@gmail.com

ارتباط با ما

09120273029

تماس بگیرید

شجره نامه و مزایای آن

شجره نامه بر خلاف تصور ، تنها یک مدرک برای نگهداری اطلاعات خانوادگی سگ نیست، بلکه استفاده و کاربرد های متعددی دارد که به یک نمونه از آن اشاره می کنیم .

ارتباط شجره نامه با بیماری ها :

در کشور ما که کار حرفه ای سگ ریشه طولانی ندارد ، اکثرا مشاهده می شود که در برخی از کنل ها و محل های تکثیر و نگهداری سگ حتی سگ های بالغ، دچار بیماری های منجربه فوت می شوند .

آیا تا به حال به دلایل آن فکر کرده اید ؟

برای توضیح این مبحث باید کمی به عقب برگردیم ؛ اول اینکه شرط گرفتن شجره نامه داشتن شناسنامه بهداشتی با واکسیناسیون کامل است. دوما باور خیلی از علاقمندان و دست اندر کاران نگهداری سگ این است که اگر توله ای تهیه شده و واکسیناسیون منظمی داشته باشد قطعا احتمال بیماری های ویروسی واگیردار در آن تقریبا به صفر می رسد ، حال آنکه در عمل چنین اتفاقی نیفتاده و حتی تعداد زیادی از این توله ها به محض اینکه در شرایط نامساعد محیطی قرار می گیرند می میرند . واقعیت این است که نه تنها باید توله ها به طور منظم واکسینه شوند، بلکه باید اجداد قبلی آن ها نیز به طور کامل واکسینه و انگل زدایی شده باشند و در نهایت تیترواکسن از طریق خون بصورت اجدادی در توله ها بالا باشد.

حال برای خرید با دو تیپ سگ  رو به رو هستیم. یکی بدون شجره نامه که هیچ اطلاعاتی از  اجداد آن در دسترس نیست و پر واضح است که احتمال واکسیناسیون درست و منظم و عدم وجود بیماری اجدادی در این توله ها قابل پیگیری نیست ، دوم توله ای که دارای شجره نامه است و مسلما هر قدر شجره قوی تری داشته باشد، انجام واکسیناسیون اصولی و عدم وجود بیماری در آن محتمل تر است .

بنابر توضیحات فوق براساس مشاهدات عینی دوستانی که نمونه های عملی مرگ سگ ها حتی در سنین بلوغ را تجربه کرده اند، باید بدانند که به واقع شجره نامه سگ ها یک مدرک نیست و علاوه بر کاربرد سندی برای امور اداری از جمله حضور در مسابقات می تواند متضمن خیلی چیزها و از جمله سلامت خانوادگی، اجدادی و در نهایت خود توله باشد .

آیا وقت آن نرسیده است که بجای سگ های کنترل نشده بازاری خرید سگ های دارای شجره نامه و توله های آنها را جایگزین این نوع خرید ها کنیم؟

بیایید مسیر و راهی که تمام حرفه ای کاران دنیای سگ صد ها سال است از آن تبعیت می کنند را الگو قرار داده و با دست خودمان و با خرید به ظاهر درست اما غیر کارشناسانه و غیر حرفه ای، موجب تلفات در مجموعه خود نباشیم .

در مراحل بعد با کاربرد های دیگر از شجره نامه از جمله ارتباط آن با ناباروری ، کم باروری ، زایش و صد ها نمونه دیگر آشنا خواهیم شد .

دیدگاه خود را ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *